Ihan Rento-Roopena vaan…

Ennen en omasta mielestäni tarvinnut venyttelyä sen kummemmin vaan tiukka treeni riitti ja sen päälle kun sai ruokaa ja juomaa riittävästi niin olo oli hyvä. Muistan kerran jos toisenkin vaappuneeni treenien jälkeen päiviä kun ei vaan pysty nostamaan jalkoja kunnolla. Joogan aloittamisen myötä huomasin kuinka paljon se jäykkääkin jäykempi keho voi taipua kun sitä taivuttaa säännöllisesti, aloin ymmärtämään myös paremmin rentoutumisen päälle. Ei suinkaan aina tarvitse tehdä jotain vaan rentoutuminenkin on tosi jees.

Nyt vatsan kasvaessa huomaan kuinka keho vaatii rentoutumista ja venymistä ihan eri tavalla kuin ennen. Eikä se kai ole ihme kun se tuntuu painuvan kasaan sen myötä mitä isommaksi maha kasvaa. Ja kun painoa kertyy enemmän kuin parhaimpanakaan massakautena (ihan kuin niistä jotain tietäisin) niin onhan se jaloillekin rasite. Ja koko keho on jotenkin vaikea pitää oikeassa linjassa vaikka kuinka yrittäisi niin meneehän siitäkin sitten jo lonkankoukistajat ja alaselkä juntturaan.

 2013-06-12-68

Löydänkin itseni useamman kerran viikossa “makaamasta” sohvalta jalat heitettynä selkänojalle. Selällään makuu ei tunnu kovinkaan hyvältä enää joten nojailen käsinojiin ennemminkin puoli-istuvassa asennossa tai taivutan kroppaani ihme asentoihin, jolloin kyljelläänkin saan jalat ylös selkänojalle. Yleensä kun huomaan nostavani jalkojani enemmän ja enemmän yläasentoon, tunnen myös vahvempaa tarvetta venyttelylle. Toisinaan jopa kaivan joogamaton esille ja teen ihan perusharjoituksia, jotka lähinnä venyttävät jalkoja ja alaselkää. Yläselkää avaankin enemmän saamallani foam rollerilla ja tuntuu aika ihanalta kun selkäranka kunnolla naksuu…joskus naksuu myös rintalasta. Aina mietin, miksen ole pitänyt näitä joka päiväisessä aikataulussani, miksi pitää aina odottaa sitä, että jaloissa ei veri kierrä kunnolla.

Rentoutuminen onnistuu nykyään uuden tyynyni avulla paremmin kuin hyvin. Eikun kylkiasentoon ja tyyny tukemaan oikeisiin paikkoihin ja hengittelemään. Periaatteessa teen hyvin samanlaisen harjoituksen kuin tekisin selälläänkin eli käyn kehon kokonaisuudessaan läpi ja pyrin rentouttamaan sen kokonaan varpaasta päälaelle. Sain tutulta rentoutus CD:nkin, joka pitäisi auttaa synnytyksessä, mutta jotenkin en pysty rentoutumaan siinä kohtaa kun kuvaillaan kuinka lapsi tulee ulos. Jos en ole nukahtanut siihen mennessä niin yleensä iskee levottomuus.

Vaikka vielä nämä ei päivittäisessä aikataulussa olekaan niin ajattelin keskittyä näihin kunhan suurimmat kiireet ovat ohitse. Sitten sitä ollaan ihan Rento-Roopeina vaan niin pitkään kun pystytään, nyt ollaan vaan semisti ja nautitaan päivittäisistä aktiviteeteista täysin siemauksin.

Onko teillä jotain vinkkejä loppuraskaudessa vetreänä pysymiseen?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s